Eigen mening Oog voor schoon Gedreven
Praktisch Eigenwijs Breed geïnspireerd
Hermanus is een Utrechtse kunstenaar, met een eigen mening. Breed geïnteresseerd, tekent hij, schetst, schildert, beeldhouwt en kijkt hij. Breed geïnspireerd, door politieke figuren of gebeurtenissen, door muzikanten, door vrouwelijk schoon. Praktisch, wat hem interesseert pakt hij op. Ziet hij een techniek die hij mooi vindt? Hij leert het, oefent en doet. Tot hij het naar eigen tevredenheid kan. Hij laat zich niet in een hokje plaatsen. Eenzijdigheid en keurslijven houdt hij zich verre van. Tegenstellingen, een beer van een vent, met een pen vol details en oog voor finesse.
Staat zijn werk je aan? Laat het hem weten, dat waardeert hij zeker!
Volg zijn laatste werk van schets tot schilderij op Facebook.
Interesse in de aanschaf van een of meer werken? Neem dan gerust contact op met Hermanus. Of kijk ook eens bij Zeefdruk/Giclée, al verkrijgbaar vanaf €49,-. Hermanus maakt ook werk in opdracht.
Hermanus Multi-mens
De man van twaalf ambachten maar zonder dertien ongelukken! Zijn oeuvre is net zo veelzijdig en kleurrijk als alle beroepen die hij heeft gehad.
Een greep uit de ambachten die Hermanus heeft beoefend: hij was onder andere kwaliteitscontroleur bij glasfabriek Royal Leerdam, installatiemonteur, orgelpijpenmaker, schilder van Delfts blauw aardewerk en buschauffeur. Toch is Hermanus, in 1968 in Rotterdam geboren, naast al zijn (bij) banen, vooral kunstschilder.
Als kind is Hermanus altijd aan het tekenen en kleien; zijn kinderkamer oogt als een heus atelier en dat verandert niet als hij ouder wordt. Het ligt dan ook voor de hand dat hij na de middelbare school naar de kunstacademie zal gaan, maar het loopt anders. Met zijn vader bezoekt hij de open dag van de Rotterdamse kunstacademie. Het is 1986 en op de Rotterdamse kunstacademie vieren abstractie en conceptuele kunst hoogtij. Abstract en conceptueel, het zijn begrippen die niet bij Hermanus passen en hij wil niet in een (abstract) keurslijf worden geperst.
Hermanus heeft altijd figuratief/naturalistisch getekend en geschilderd en dat wil hij blijven doen. Hij besluit om zich als schilder autodidactisch verder te ontwikkelen. Dit is noodgedwongen ook het begin van zijn opvallend gevarieerde loopbaan in het bedrijfsleven, want de schoorsteen moet wel roken!
Hermanus ontwikkelt zich zelfstandig tot een kunstschilder die zich vrijwel alle technieken eigen maakt. Olie- en plakkaatverf kennen geen geheimen, evenmin het tekenen met houtskool. Zijn vrije werk varieert tussen (sur)realistisch en naturalistisch. Zijn liefde voor het vrouwelijk naakt steekt hij niet onder stoelen of banken. Talloze vrouwen heeft hij getekend en geschilderd. Soms geeft hij toe aan de behoefte om een politiek statement in verf neer te zetten. De moord op Pim Fortuyn bijvoorbeeld of de 9/11 aanslagen in New York roepen hem. Ook schildert hij een zeer realistisch portret van de Dalai Lama, die hij zeer bewondert, in een surrealistisch landschap. Uiterst realistische portretten in houtskool maakt hij ook, veel van muzikanten, de idolen uit zijn jeugd. Die portretten zijn zo sprekend dat het voor Henk Westbroek reden is om Hermanus in 2003 uit te nodigen voor een solo-expositie in Stairway to Heaven, het rockcafé aan de Mariaplaats waarvan Westbroek eigenaar is. In 2008 werden deze portretten in de muziekbibliotheek tegenover het stadhuis tentoongesteld.
Het vrije (sur)realistische werk van Hermanus is illustratief te noemen en heeft een sterke, weliswaar onbedoelde relatie met het werk van de overleden Utrechtse schilder Nol Manten (1944-1991). De weduwe van Manten, Loes Manten en Hermanus hebben contact met elkaar en regelmatig exposeert Hermanus een schilderij in de etalage van Loes aan de Springweg.
Soms wordt Hermanus geïnspireerd door zijn omgeving. Als op een bouwplaats een 100 meter hoge hijskraan wordt geplaatst, weet hij direct dat hij die gaat schilderen. Als het zeer realistische schilderij af is, wordt het gekocht door van Frans van Seumeren, voormalig directeur van het bergingsbedrijf Mammoet uit De Meern.
Hermanus gaat geen opdracht uit de weg. Geen onderwerp is te gek en dat geldt ook voor de techniek die hij toepast. Kijkend naar zijn oeuvre geeft dat een verbazende mix van onderwerpen en technieken. Hermanus heeft er geen probleem mee, net als alle beroepen die hij heeft uitgeoefend. ‘Met veelzijdigheid is niets mis’ zegt hij. Zijn schilderijen vinden een weg naar bedrijven en particulieren via de ‘nieuwe’ media. Hij maakt gebruik van Facebook om zijn werk te etaleren, een manier waarmee hij een breed publiek bereikt.
Lees ook de commentaren op het artikel Hermanus Multi-mens in De Utrechtse Internet Courant (onderaan de pagina).
Deze biografie en werk van Hermanus vindt u ook in het boek 50 Utrechtse kunstenaars in beeld. Dit kleurrijke boek is te verkrijgen via de galerie van de schrijver Marcel Gieling in de Schoutenstraat bij het Neude, bij Swaak aan de Oude Gracht en de Utrechtse Kunstuitleen in de Jacobistraat.